024 - 388 01 36
Power CRM

Voordelen van CRM

De één is voor nieuwe CRM software, de ander is tegen. En tal van ‘spookverhalen’ doen de ronde. Vaak blijken de nadelen te worden opgesomd door managers die in de bekende valkuilen zijn getrapt. Aanleiding om hier de uitvluchten eens op een rijtje te zetten en ook een lijstje te geven van de opbrengsten/voordelen.

Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom organisaties CRM verwerpen. Koploper bij die redenen is de opmerking: ‘Daar zijn we te klein voor’. De reden die een goede tweede is luidt: ‘Daar leent het bedrijfsproces zich niet voor’. Op de derde plaats komt: ‘We hebben weinig of geen klanten’. Op zich een opmerkelijke, want (aldus kwaliteitsgoeroe Philip B. Crosby: iedereen is een klant en iedereen heeft een klant) een organisatie zonder klanten is een organisatie zonder bestaansrecht. Verder worden opmerkingen gehoord als: 'De markt leent zich er niet voor’, ‘We zijn er onvoldoende mee op de hoogte’, ‘CRM zorgt niet voor extra efficiency’ en het simpele ‘Daar hebben we geen behoefte aan’. Desondanks steeg het aandeel van organisaties die CRM-software gebruiken tussen 1999 en 2008 van 27 naar meer dan 75 procent. Dat kan niet anders betekenen dat CRM dus ook wat oplevert.

 

 




 

Voordelen van CRM
Laten we eens wat voordelen van het gebruik van CRM op een rij zetten:
- Het biedt inzicht welke klanten winst opleveren, zowel per marktsegment als per individu. Dit maakt gerichte acties mogelijk en stelt u in staan gerichte campagnes uit te voeren. Voortaan ‘schiet u met scherp, in plaats van met hagel’. Uw marketing-, verkoop- en serviceprocessen worden efficiënter en dus goedkoper.
- U bent op de hoogte van de correlaties bij de afname van uw producten. Hierdoor wordt cross-selling op een systematische manier mogelijk.
- U kunt de dienstverlening sterk verbeteren doordat u weet welke contactmomenten (‘Moments of Truth’) er zijn geweest.
- U creëert duurzame relaties met uw klanten.

Klantbehoud is winst
Vanzelfsprekend leidt dat alles tot kostenbesparingen (en dus meer winst), maar ook tot een beter verkoopresultaat. En wat het voordeel van klantbehoud is, hoeven wij u nauwelijks te vertellen. Uit een Giarte-onderzoek bleek dat een stijging in klantbehoud met 5% gemiddeld 60% meer winst opleverde!